بسیج ولایت

به امید دنیایی بهترو سرزمینی آبادتر

آگهی آگهی

مصیبت سود بانكی بر سر كالای ایرانی!

مصیبت سود‌های بالای بانكی كه با افزایش نقدینگی و مشكلات بازار پولی و مالی كشور به وجود آمده حمایت از كالای ایرانی را سخت‌تر كرده است...

به گزارش خبرگزاری بسیج، هم‌اكنون تولید ایرانی در كلاف سردرگمی گرفتار شده كه از یك‌سو كاهش قدرت خرید مردم بخش تقاضا یا خرید كالا‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و از سوی دیگر صرفه تولید با توجه به حاشیه سود كم تولید‌كنندگان داخلی را زیر ‌فشار قرار داده است. (البته به استثنای برخی تولیدات شبه انحصاری مانند خودرو كه موجبات نارضایتی را فراهم كرده است‌). یكی از مهم‌ترین موضوعات در این حوزه بر‌خلاف جریان حاكم بر كشور كمبود نقدینگی برای تولید‌كنندگان داخلی است.
متأسفانه در حالی كه انتظار می‌رفت اثر كاهش نرخ سود بانكی كه در سال گذشته كلید زده شده بود در سال‌جاری بر كاهش نرخ سود تسهیلات و كاهش قیمت تمام شده محصولات ایرانی نقش‌پذیری كند، در اقدامی عجیب و به واسطه شانتاژ برخی رسانه‌ها و كارشناسان در ماه آخر سال 96 ناگهان به وضعیت قبل بازگشت؛ اثری كه نه‌تنها در كاهش تقاضای نرخ ارز مؤثر نبود، بلكه در عمل بار دیگر بانك‌ها و مؤسسات بانكی را به رقابت برای جذب سپرده‌‌ها با هزینه‌های بالا تشویق كرد.

سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری‌؟

این اقدام در عمل به جای حمایت از تولید تشویق به سپرده‌گذاری شد. بی‌جهت نیست كه كرباسیان در این روزها با اشاره به اهمیت تولید كالای ملی در سال جدید چنین تأكید می‌كند: یكی از مهم‌ترین وظایف حمایتی از بنگاه‌های تولیدی، ورود بانك‌ها و جهت‌گیری مناسب این نظام برای رونق تولید خواهد بود، نه اینكه نظام سوددهی ماهانه به‌گونه‌ای تعریف شود كه مردم سپرده‌گذاری را به سرمایه‌گذاری ترجیح دهند!
اما متأسفانه این روزها خبر رسیده است كه برخی بانك‌ها و مؤسسات مجوزدار هم بار دیگر به رقابت جذب سپرده‌ها با افزایش نرخ سود روی آورده‌اند. اقدامی كه كاملاً مغایر با حمایت از كالای داخلی است، زیرا هیچ تولیدی‌ای در كشور قادر نیست كه علاوه بر پرداخت سود بالای 25درصد به بانك‌ها و تأمین سایر هزینه‌ها مانند مالیات، دارایی و عوارض‌های مختلف سودی بالاتر از 20‌درصد در سال داشته باشد.
ایسنا در این‌باره خبر داده است: با وجود اینكه در حال حاضر در بسیاری از بانك‌ها نرخ سود سپرده تا حد زیادی پایدار شده و افتتاح حساب با سود بیش از ۱۵ درصد انجام می‌شود، ولی پرداخت نمی‌شود، اما برخی بانك‌ها كه تا پیش از این به نرخ سود مصوب پایبند بودند، بار دیگر به نرخ‌های قبلی برگشته و با سود ۲۱درصد افتتاح حساب می‌كنند. شعب در مواردی می‌گویند بعد از انتشار اوراق ۲۰ درصد سپرده و باز شدن سود بالا به شبكه بانكی، مردم سخت زیر‌بار سود‌ ۱۵درصد می‌روند.
این خبر‌گزاری در بررسی‌های میدانی خود از شعب بانك‌هایی خبر داده كه در روزهای ابتدایی سال جدید به مشتری پیشنهاد افتتاح حساب سپرده با سود ۲۱‌درصد را می‌دهند.
گفت‌وگو با برخی از كاركنان در شعب بانك‌ها از این حكایت داشت كه به هر صورت در حال حاضر جذب منابع در بانك‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با وجود اینكه حركت در چارچوب سود ۱۵درصد و سایر ضوابط بخشنامه هشت بندی بانك مركزی یك الزام است، اما در مواردی بانك‌ها ناچارند برای نگهداشت سپرده با مشتریان راه بیایند.
به نظر می‌رسد منظور از ناچار بودن برخی بانك‌ها در حفظ مشتری با سود‌های بالا وضعیت وخیم آنها بوده و ترجیح می‌دهند به جای اینكه جریمه‌های بالای 30 درصد بانك مركزی را متحمل شوند سود بالاتری به مشتریان با سپرده‌های بزرگ بدهند كه در هر صورت غیر‌قانونی و در نهایت به ضرر تولید ایرانی است.

با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود

یك كارشناس اقتصادی در‌این‌باره به «جوان» می‌گوید: اگر خرید یك كالا را بر‌اساس چهار عامل اصلی قیمت، كیفیت، خدمات پس از فروش و فرهنگ مصرف (‌تحت تأثیر تبلیغات) بدانیم قیمت تمام شده كالا یكی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ترجیح كالاها و حتی بهبود كیفیت به شمار می‌رود، اما شرایط تولید در داخل كشور به گونه‌ای است كه با هزینه‌های تحمیلی بر تولید اعم از مالیات، هزینه‌های تأمین اجتماعی و قیمت بالای تمام شده سرمایه در گردش (یا همان پول خرید مواد‌اولیه) تولید‌كننده داخلی را نا‌توان در مقابل كالاهای خارجی می‌كند و عرصه رقابت را به رقبای خارجی خود می‌دهد. بدیهی است كه به این موارد باید دخالت در قیمتگذاری، ضعف در تبلیغات و معرفی كالاهای داخلی را به آن افزود. اما مشكلات ذاتی و ساختاری در كشور نه می‌تواند تقاضا را تحریك كند و نه می‌تواند قیمت تمام شده كالای ایرانی را كاهش دهد.
وی معتقد است باید مصیبت سود بانكی را از سر تولید برداشت وگرنه شعار امسال هم مانند شعارهای خوب سال‌های قبل به محاق خواهد رفت. این كارشناس اقتصادی تأكید می‌كند: در انتخاب كالای ایرانی بالاخره باید یك مزیت عقلانی برای خریدار ایجاد كرد و تنها با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

منبع: روزنامه جوان


گالری تصاویر

تمامی حقوق مطالب سایت متعلق به وبلاگ بسیج ولایت می باشد
طراحی و اجرا:سایت ستاپ